dinsdag 19 november 2013

Geld vanuit een ander perspectief…

The essence of life is to care,
The secret of life is to dare,
The adventure of life is to learn,
The challenge of life is to change,
The joy of live is to love...
~ Unknown ~

In de Healing & Meditatiecirkel van woensdag 6 november jl. doken we dieper in het energetisch aspect van het fenomeen 'geld'. Aanleiding was mijn nieuwsbrief hierover en de vele reacties daarop. Om te onderzoeken hoe we ons verder bewust kunnen worden en vrij kunnen maken van de energetische invloed van het fenomeen geld. Een invloed die zich steeds duidelijker manifesteerde. Nog steeds trouwens… Een mooie avond met verrassende inzichten…

Naar mate ik de reacties las en vooral in mezelf de bewegingen voelde die het besluit om een aantal tarieven los te laten, teweegbracht, werd ik me steeds meer bewust hoe de geldstroom mij beïnvloedde, beperkte eigenlijk. Hoe diep die beperking zit en ook hoe dicht dit bij mezelf komt. Want zoals ik al schreef, is de geldstroom energetisch verbonden met onze levensenergie. Dit kan vrij abstract aanvoelen. Zo van ‘oh ja, dat zal wel, voelt als waar, wat dit nu precies betekent is me niet 1, 2, 3 duidelijk’. Totdat je het gaat leven, gaat ervaren wat er gebeurt als je je daar (gedeeltelijk) van losmaakt. En dat is wat er gebeurde in de slipstream van dit verhaal. Inzicht in die verbinding tussen de geldstroom en mijn levensenergie… tot nu toe… :-)

Voorafgaand aan de cirkel werd me al duidelijk dat we in onze maatschappij niet meer te maken hebben met geld in zijn zuivere vorm, als ruilmiddel, maar met geld als machtsmiddel. Hierover heb ik geschreven in ‘De onzichtbare banden van geld…’. Ook kreeg ik meer zicht op deze twee stromen in termen van mannelijk en vrouwelijk en het in balans brengen daarvan, een ander perspectief dus. Waarbij, vanuit mijn beleving deze stromen een reflectie zijn van mijn innerlijk. Breng ik ze in balans, dan breng ik ook balans in de wereld. De insteek van de cirkel…

De geldstroom manifesteerde zich in verbinding met de – vervormde - mannelijke energie. De mannelijke energie zoals we die waarnemen in onze maatschappij en in de wereld. De energie van concurrentie, macht en presteren, van angst, ego en ratio. Een energie die overigens verre staat van de mannelijke energie in zijn zuivere vorm, die voedend, beschermend en koesterend is. En dienstbaar aan het vrouwelijke...

De levensenergie manifesteerde zich als het – vaak onderdrukte – vrouwelijk aspect. Want hoe vaak baseren we niet een keuze op een gedachte? Luisteren we naar het hoofd in plaats van het Hart, ons gevoel. Kiezen we voor veiligheid en zekerheid en niet voor onze passie. Gaan we in feite voorbij aan onszelf…

De geldstroom, verbonden met angst, ego en presteren en de levensenergie, verbonden met ontvankelijkheid, passie, creativiteit. En onze sexualiteit. Sexuele energie die levensenergie is, de energie waaruit we zijn ontstaan, de energie waaruit alles is ontstaan. De energie waarin onze vitaliteit, onze creativiteit en onze scheppingskracht schuilt. De sexuele energie die met zoveel taboe is omgeven, dat we onze levensenergie afkeuren… dan komt het ineens wel heel dichtbij…

Het mooie is dat wanneer je op deze manier kijkt naar een schijnbaar complex geheel als de geldstroom, het weer wordt teruggebracht tot eenvoud... en daar hou ik van :-). Het wordt weer een dans tussen de mannelijke en vrouwelijke energie, de energieën waaruit deze hele realiteit is ontstaan, energieën die weer met elkaar in harmonie willen komen. En je krijgt het weer zelf in de hand; je bent niet meer afhankelijk van iets buiten je…

Want als je vanuit het perspectief van de ziel naar deze stromen kijkt, dan weet je dat een disbalans om je heen, een reflectie is van disbalans in jouw innerlijk. En weet je dat je deze stromen kunt helen door het mannelijk en het vrouwelijk in jezelf te helen. Dat is waar deze cirkel wonderlijk genoeg naartoe ging. Heel gericht aan het werk met enerzijds de vrouwelijke levensenergie en anderzijds de mannelijke geldstroom…

In de meditatie werden we via een stevige gronding, geleid naar het Hart en vandaar naar het kernkristal van Moeder Aarde waar een diepe heling plaatsvond op het vrouwelijk aspect. Het buikgebied, de plek van al het creatief scheppende potentieel, het centrum van manifestatie. Je kunt je wellicht voorstellen dat er nogal wat trauma kleeft aan dit thema en aan dit gebied – denk aan misbruik en de onderdrukking van het vrouwelijke. De buik werd gevuld met een Gouden Licht.

Daarna manifesteerde de geldstroom zich in de energie en werd de energetische beperking die het fenomeen geld met zich meebrengt, uitgezuiverd. De koorden tussen de geldstroom en het buikgebied werden zichtbaar en uitgezuiverd waardoor er in het buikgebied ruimte ontstond. De geldstroom transformeerde naar een wit-gouden licht. Dit licht werd opgenomen in de buik en versmolt met het gouden licht… samen vormden ze het yin-yang symbool… in goud en wit-goud… en in beweging… wat ik hierbij voelde was vooral blijdschap… blijdschap in het aanschouwen van deze dans…

De volgende dag schreef een van de deelnemers: ‘Gisteravond een fantastische avond gehad in de praktijk van Germaine. Een cirkel. Het thema ging over geld en heeft alles te maken met je levensenergie laten stromen. Het voelt zo fijn. Ik heb nieuwe energie gekregen! Alles stroomt, de ontmoetingen die ik heb met mensen, met mijn kinderen, met mijn cursisten, ik voel me dankbaar, Dank je wel Germaine.’

Bijzonder…

Namaste,
Germaine Domatilia

3 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lieve Germaine, wat een prachtig verhaal. Het raakt me weer diep en ik voel ook de behoefte om er iets mee te doen. Dus bij deze.....ook ik ga een deel van de geldstroom loslaten en transformeren. Best eng. Mijn inkomen is nu minimaal en ik moet bijleggen uit mijn spaarpot. Dit mede door het wegvallen van veel Stoelmasageopdrachten bij de overheid. Nieuwe invulling geven kost tijd. Edoch, het gouden lichtspoor volgend ga ik vanaf januari in de weekenden dat ik werk (1x p/m) de tarieven vrij geven. Doodeng maar tegelijkertijd zeer ruimtescheppend voel ik. Ik spring! :-) xxx

      Verwijderen
    2. Mooi Hennie... benieuwd wat het jou gaat brengen... mij in ieder geval heel veel bevrijding... liefs, G

      Verwijderen